27 augusti 2005

Virtuell tvångströja

Det här håller inte, jag måste flytta igen. Blogger känns för snävt på något vis. Det känns som om det verkligen är gjort för att man enbart ska hålla igång en blogg-blogg, dvs. ett stadigt stril av små lösryckta funderingar och rapporteringar av vad man pysslat med under dagen. Någonting närmare ett dagboksskrivande, alltså just det jag ville komma bort från när jag lade upp hemsidan i höstas.

Det allra största problemet är att man inte kan dela in sina inlägg i kategorier. För mig känns det väldigt hämmande att inte klart kunna märka ut vad för slags text inlägget som kommer faktiskt är. Av någon anledning gör det att jag inte känner att jag kan ha lika stor frihet som tidigare i vad jag väljer att faktiskt lägga upp här. Sedan vill jag nog också kunna ha det så att bara en kort del av texten syns på index-sidan, och sedan får man klicka sig vidare för att läsa hela texten. Inte heller detta finns inbyggt i Bloggers system. Jag har sett någon slags hemsnickrad variant för att ge inläggen kategorier, men av det lilla jag lyckades greppa verkade det alldeles för jobbigt, så kontentan av det hela är att jag måste flytta, igen.

Det kommer dock inte att ske än på ett tag förmodligen, jag har alldeles för mycket att stå i just nu som måste tas om hand först. När flytten väl sker vill jag dock hitta en mer permanent virtuell bostad, så därför måste jag se mig om ett tag efter en bra helhetslösning också (webbhotell, blogg-verktyg, adress etc.).

Och på tal om lösningar så sitter jag fortfarande och filar på hur de där beryktade längre texterna ska presenteras. Jag har en liten idémall till hur en ytterst enkel och sparsmakad (för att inte säga kal) sida skulle se ut, men även det kommer tyvärr att dröja ett litet tag till. Dels måste jag leta upp ett bra gratis webbhotell (det känns lite onödigt att registrera en adress och betala för utrymmet för något så litet, och jag vägrar absolut använda Fortunecitys usla tjänst igen), och dels måste jag fila lite på den lilla layout som faktiskt ändå finns.

Om Blogger lät mig ha kategorier på inläggen skulle det här sorteras in under Galla, och endast det första stycket skulle synas på index-sidan om den funktionen fanns.


Uppdaterat 23 september 2007
Kategorier (eller tags, som Blogspot kallar dem) har funnits ett tag nu, och undertecknad är nu i färd med att kategorisera alla gamla inlägg, inklusive detta.

2 kommentarer:

Coola Morsan sa...

Jag har också funderat på att skippa blogger på grund av att det inte går att skapa kategorier, men ofta gillar jag att läsa andras bloggar som är gjorda på enklaste möjliga sätt i bloggers enklaste mall.
Det är nog en smakfråga om man vill presentera en puff som leder till ny sida där texten i sin helhet publiceras, eller att texterna ligger rakt av på sidan.
Jag föredrar att läsa i ett svep och lätt svepa vidare till nästa text.
Puffarna kräver mer. Läsaren måste bli verkligt intresserad för att göra sig mödan att hitta länken att klicka på för att få läsa mer...

Daniel sa...

Visst, det finns så klart fördelar med att ha all text på en gång också. Men eftersom min avsikt egentligen är att bloggen ska fungera som en hemsida (jag kan inte göra någon själv nämligen), vill jag ge lite mer översikt över texterna, därav även kravet på att kunna ha kategorier på inläggen.

Trevligt förresten att se det nån gång letar sig hit folk man inte känner. :)

 

Jag pingar till Nyligen.se |