11 augusti 2005

RÄDDA HENNE – med ett sms

Aftonbladets förstasida pryds idag av denna slående rubrik och en närbild på ett utmärglat barnansikte. Inne i tidningen hittar vi ett uppslag med en liknande bild och en text på en spalt, inklämd bredvid bilden, som uppmanar oss att skicka ett sms till den facila kostnaden av femtio kronor, varav ”minst 35 kronor” går till Rädda barnen eller Röda korset, beroende på vilket nummer vi väljer. Ovanför texten stoltserar chefredaktör Anders Gerdin på ett grynigt foto. Det är han som har skrivit den kortfattade texten som uppmanar oss att skänka pengar. Det tog säkert fem minuter, sen var hans samvete renare än genomsnittet.

Missförstå mig rätt här. Bilderna som visas upp, och de fakta som läggs fram är verkligen fruktansvärda, på nästa uppslag följer en kort artikel på två halvspalter om ett av alla de barn som svälter i Niger samt lite kort fakta om svältens utbredning i Västafrika. Men någonstans slår det snett hos mig. Och jag vet att jag inte är ensam om det. I en normal svensk storstad kan man idag knappt gå genom centrum utan att upprepade gånger bli mer eller mindre påhoppad av folk som tigger pengar för någon hjälporganisations räkning. Så långt allt väl, om det bara vore så enkelt. Visst vill jag, liksom förmodligen de flesta människor, hjälpa till om jag kan, men det ska inte ske för att Aftonbladet, eller någon påflugen frivilligarbetare ger oss dåligt samvete genom att köra upp bilder och fakta om extrem misär i ansiktet på mig. Då köper vi oss bara ett rent samvete, istället för att skänka pengar och hjälp därför att vi vill det, och därför att det är det enda rätta.

Sen måste jag undra varför det ska kosta 15 kronor per sms att skänka pengar. Ett vanligt sms kostar inte ens en krona, och sådana skickas det ganska många av per dag, jag tror nog telebolagens inkomster för sms-trafiken är rätt säkrad utan att behöva ta ut 14,50 extra på ett par tusen sms. Om jag gör en postgiroutbetalning på 50 kronor från mitt bankkonto kostar det dessutom ingenting, alla pengarna går fram till hjälporganisationen. Och ytterligare en fråga återstår, var återfinner vi Aftonbladet i pengakedjan? Varför ligger så mycket fokus på att vi ska sms:a in våra gåvor, när det bevisligen är effektivare att göra en postgiroutbetalning? Jag har naturligtvis inga fakta, men det vore, tycker jag, för sorgligt om de faktiskt tog en del av sms-kakan. Fast å andra sidan finns det inget så girigt som telebolag, så de håller nog hårt i sina inkomster. Jag hoppas bara att Gerdin själv valde det effektivare alternativet för sin gåva.


Uppdatering: Artiklarna i fråga finns naturligtvis på AB:s hemsida.

Inga kommentarer:

 

Jag pingar till Nyligen.se |