16 mars 2005

hej vem är du

Exakt så står det i mailet i min inbox:
"hej vem är du"
Inga kapitäler, inga skiljetecken, ingen avslutande hälsningfras och en tom ämnesrad -- bara dessa (en, två, tre...) fyra(!) ord följt av en automatiskt genererad signatur från MSN.

Ett okänt namn och en okänd mailadress finns även, men de hjälper inte mycket, okända som de är. Den första tanke som slår mig är att ett indignerat svar passar bra "Jag kan väl fråga dig detsamma, du har ju tydligen sett min mailadress nånstans, så du borde ha nått hum om vem jag är.", men jag avfärdar snart tanken. Dels för att jag är väldigt nyfiken på vad det är för individ som författat detta enastående mail, och ett tarvligt svar lär inte göra det lättare att få veta nått om vem personen är eller hur han hittade min mailadress, dels för at det hel enkelt vore taskigt, och jag har inte för vana att vara medvetet, gement taskig mot folk jag inte känner av ingen anledning alls.

Så jag tänkte att jag ska väl författa ett ordentligt svar, men hur det ska se ut vet jag inte alls. Frågan är ju så sammanhangslös. Var har personen hittat min mailadress? Vad av all den mängd text jag spottar ut på de platser där min mailadress finns har han läst, om något alls? Varför finns det inget mer i mailet än denna monotona fras "hej vem är du", och en automatiskt MSN-reklam-signatur? Frågan blir liksom oändligt stor. Ska jag börja med när och var jag föddes, för att sedan gå in på min uppväxt, hoppa över de tråkiga delarna och gå direkt till hur sjutton bedrövelser och tidig tillgång till tangentbord gjorde mig till den jag är? Eller är det vad jag pysslar med rent allmänt idag som är intressant. Ska jag göra en utläggning om vad, hur och varför jag skriver saker? Ska jag prata om mitt förhållande till musik och litteratur, eller är det kanske TV-spel som intresserar personen i fråga? "God only knows, god makes his plan / the information's unavailable to the mortal man", som Mr. Simon (fortfarande störst) säger. Enda sättet att få reda på något är väl att svara på mailet (och hoppas att det inte är nått nytt flashigt virus som sedan börjar skicka skumma meddelanden till alla i min adressbok).

Medan jag funderar på vad jag ska svara, gör jag ett inlägg om saken på det forum jag frekventerar (det där i länklistan alltså) och ställer mig lite frågor.

...

...

Det verkade inte ge så mycket. Nu mailar jag på här, så får vi se vad som händer.

Inga kommentarer:

 

Jag pingar till Nyligen.se |