21 september 2005

Åt helvete med formerna!

Nej han står sig rätt slätt
bland triptyker, trokéer, distikoner
elegiskt distinkta distinktioner
Eller hur de nu där knorras fram
på papper med blyertsens damm

Istället han tar vad han har
trycker, bänder, vrider och vinklar
Det gör väl intet, om rytmen den kinkar
så länge ett budskap står ut
när platsen på papperet är slut


Kanditat Atterborn sitter i andra änden av en sträng bredbandsfibrer, och ställer frågan om jag skaldar i kväll igen, han vill nämligen ha kvällslektyr. Egentligen gjorde jag inte det, men jag hade faktiskt redan tidigare under dagen funderat på att förlänga, på ett eller annat sätt, texten jag lade upp igår. Den kan förvisso synas vara färdig, men jag själv var inte färdig med den och dess ämne. Och se vad den gode kandidatens tjat fick mig till! Föga vackert, jag vet, men jag gör mitt bästa för att i mitt stilla sinne omhulda andra strofens sista raders budskap.

Inga kommentarer:

 

Jag pingar till Nyligen.se |