06 september 2006

Riksdagsval 2006

I ett försök att bringa lite ordning i mitt eget beslut om vilka jag ska rösta på framför allt i riksdagsvalet, tänkte jag vara så ambitiös att jag ska gå ned på stan någon lämplig dag, och prata med representanter för alla riksdagspartierna (och åtminstone Piratpartiet) i deras valstugor, och helt enkelt fråga varför jag ska rösta på just dem.

Till att börja med tänker jag vara fullkomligt egoistisk. Jag förklarar min levnadssituation, och frågar varför en sådan som jag ska rösta på just dem. Därefter har jag ett par frågor som mer rör samhället i stort. De är som följer:

* Kärnkraften. Ska den vara kvar? Om inte, hur ska den ersättas?
* Fildelning/piratkopiering, var står ni?
* Buggning och andra integritetskränkande polisiära befogenheter. Ska sådant tillåtas i större utsträckning än i dag, och hur ska det i så fall i sin tur kontrolleras?

Det finns så klart fler frågor som kan vara av intresse, men det var de jag kom på så här på rak arm. Om ni, mina kära (två) läsare har fler frågor som ni tycker att jag ska överösa valarbetarna med, blir jag rent överlycklig om ni vill bidra. Jag ska i möjligaste mån försöka meddela resultatet av min lilla undersökning när den väl är gjord.

3 kommentarer:

M sa...

Kul initiativ! Jag ska spåna lite och sedan återkomma.

Daniel sa...

Det ser jag fram emot. Och du behöver inte ha någon större brådska, jag kommer inte att genomföra det här förrän någon gång nästa vecka.

M sa...

Eh. Nu hann vi visst inte med detta innan valet plötsligt var över. Jag känner mig chockad.

 

Jag pingar till Nyligen.se |