17 augusti 2006

Tre filmer utan reklam

Förra veckan visade SVT ett antal filmer av den franske regissören François Ozon, jag såg tre av dem:

Swimmingpool
En brittisk deckarförfattare lider av skrivkramp, och lånar sin förläggares semesterhus i Frankrike för att hitta inspiration och arbetsro. Högst oväntat dyker dock förläggarens unga dotter upp i huset, och författarinnan dras ofrivilligt med i den yngre kvinnans erotiskt utsvävande livsstil. Eller är det dottern som lika ofrivilligt dras med i författarinnans ständiga skapande och omskapande av verklighet och fiktion? Därom tvista de lärde i en film som enligt min mening mest är intressant för sina metakvaliteter. Fiktionen innehåller minst ett ytterligare lager fiktion, och var de (två) möts och överlappar är allt annat än solklart. Sevärt och fascinerande, men varning utfärdas till förmån för er som föredrar högt tempo.

Älskande på flykt
En ung kvinna lurar sin pojkvän att mörda en annan man i tron att den andre mannen har våldtagit henne. När de sedan ska gömma liket går de vilse i skogen, och en makaber, perverterad och kannibalistisk uppdatering av Hans och Greta tar vid, med instuckna återblickar till hur det hela egentligen började. Detta är definitivt inget för den med känsliga tarmar, även om filmen inte är så särdeles grafisk, är själva innehållet stundtals riktig äckligt, och stämningen oerhört påträngande, skrämmande och nervpåfrestande.

Personligen tyckte jag att det uppstyckade berättandet snarare stjälpte än hjälpte filmen, men jag reserverar mig för att filmen gick sent på kvällen och jag var väldigt trött, så en genomtittning i vaknare tillstånd skulle kunna ändra på den utsagan. Detta är dock en film man måste se för att ha en uppfattning om, så den rekommenderas trots denna halva invändning.

Åtta kvinnor
Fullkomligt hejdlös komisk deckargåta i formen av ett musikaliskt kammarspel. Åtta kvinnor som alla är släkt med eller anställda av herrn i huset sammanstrålar i en herrgård i bergen. Mannen hittas raskt mördad, och vädrets makter (och mördarens sabotage) isolerar de åtta misstänkta i huset. De börjar då genast fråga ut varandra, och alla har något att dölja, och en anledning att göra det i denna farsartade juvel. Hemlighållen homosexualitet, incest och olovliga graviditeter är bara en bråkdel av allt som ryms i denna minst sagt dysfunktionella och färgstarka familj, och även de som anser sig sitta inne med sanningen får till slut inse att de inte vet hälften så mycket som de tror, och upplösningen kommer som en tveeggad välsignelse. Förbises på egen risk.

3 kommentarer:

M sa...

Det absolut bästa med Swimmingpool var förstås alla nakenscener med den andlöst vackra lilla fransyskan (ja, jag ÄR snuskgubbe i själ och sinne -- min ringa ålder oaktad). :D Den andra rullen med obehagligheterna i stugan ute i villande skogen var förhållandevis rörig. Där håller jag med. Och visst var det mycket suggestionerna och stämningen som bidrog till det olustiga.

M sa...

Fan. Det heter ju "i själ och hjärta". Fan.

Daniel sa...

Hon var ju förvisso lockande, och det var även så jag upplevde att man försökte sälja in filmen från SVTs sida, men själva innehållet i sig var ju intressant av helt andra orsaker, tycker jag.

 

Jag pingar till Nyligen.se |