22 februari 2005

Det snöar horisontellt

Jag bor i ett akvarium. Eller är det världen utanför som är ett akvarium? Tanken slog mig när jag tog en paus från mitt mer eller mindre flitiga hemtentaskrivande och ställde mig vid fönstret och observerade snöyran utanför. För snöns faller inte just nu, den bara yr runt. Eller som Peter sa: "Det blir bara grönare och grönare på marken" (på tjôck vermlennska)

Men åter till akvariet. Till saken hör att våra studentrum har rätt stora fönster, så när man har ställt en soffa och en säng vid väggarna, så tar fönstren upp större delen av ens yttervägg, och det gav då en utmärkt illusion av att antigen stå inne i ett akvarium och titta ut på världen, eller att världen där ute mellan mitt hus och huset mittemot var ett akvarium. Snön liksom for runt som partiklar i vattnet, och landskapet nedanför var en havsbotten.

Återstår bara att avgöra vilket det egentligen är. Är jag instängd och avskärmad, eller står jag utanför och tittar på? Båda låter ganska skrämmande faktiskt.

Inga kommentarer:

 

Jag pingar till Nyligen.se |