25 december 2005

Konsumtionsångest, samt Ikea förstör julen

I går kväll fick jag en idé, som jag idag utförde. Idén bestod i att se om datorn låter mig spela spel på TV:n istället för datorskärmen (dvs. på 29” istället för 17”). Det fungerade utmärkt. World of Warcraft har aldrig sett mäktigare ut (trots att jag blev tvungen att dra ned upplösningen markant). Enda lilla problemet är att jag för att kunna utnyttja denna upptäckt måste köpa ett trådlöst tangentbord och en trådlös mus. Inte så farligt kanske, sådana finns relativt billigt numera, men jag köpte en ny mus för inte länge sen alls som jag är väldigt nöjd med (förutom att man måste ställa in programvaran varje gång man startar datorn), och den musen har naturligtvis en sladd.

Så vad göra? Sitta kvar vid den vanliga skärmen, men njuta av min alldeles egna mus med exakt de funktioner jag vill ha (även utanför spel), eller byta ut hela desktop-kitet, och tvingas välja sig vid en ny mus, som kanske inte alls har de funktioner jag nu är van vid?



Mitt i den ofantliga kavalkaden av julklappar fanns en sån här ljusslinga/draperi från Ikea. Egentligen är den väl rätt ful, men mitt rum är så kalt och trist ändå att det knappast blir sämre av lite mer punktbelysning. Tyvärr hade just mitt ex (bröderna fick också varsitt) råkat ut för det som ungefär alla Ikea-produkter jag någonsin fått har gjort – slarv vid packningen. Transformatorn, som av någon oförklarlig anledning "måste" vara lös från sladden, har en helt annan sorts kontakt än sladden. Sladden har en kontakt med två metallstickor, en tunn rund, och en platt bred (ni som har en gammal stereo med DIN-pluggar till högtalarna vet hur det ser ut), medan transformatorn verkar vara av den betydligt vanligare typen hane med en pin mitt i, och antagligen en cylinder runt om (som inte syns bakom plasthöljet). Eftersom risken verkar överhängande att någonting kortsluts om man kopplar ihop dessa två kontakter har jag inte gjort det.

Så nu hänger det en död ljusslinga i mitt fönster. Föga juligt, och alltid lika störande.



Men god jul på er i alla fall.

2 kommentarer:

M sa...

God fortsättning! Du får väl försöka att byta den där ljusslingan.

sparris sa...

Tycker faktiskt de är fina, de där...

När de lyser.

 

Jag pingar till Nyligen.se |