20 november 2008

Behöver nya Nudie-jeans – höj bidraget!

I dagens Metro (som jag alltid tar och läser på tunnelbanan), fanns en insändare från en upprörd gymnasist som tyckte att studiemedlet för gymnasister måste höjas. Hur ska han annars ha råd med nya kläder och en ny mp3-spelare. Förmodligen grovt olaglig skärmdump av Metros PDF-utgåva Käre Alexander R!
Du är en idiot, men i kraft av din ungdom är du förlåten. Dock känner jag mig nödgad att påpeka ett par saker.
  1. Mp3-spelare, liksom den mesta konsumentelektronik, blir faktiskt bara billigare. Köper du en Ipod i dag (eftersom du verkar vara en trendkänslig kille antar jag att du köper en Ipod, och inte någon generisk digital mediespelare), får du en maskin som rymmer upp till sexton gånger mer än den första generationen. Och det för samma absoluta summa pengar, vilket genom inflationen gör att maskinen blivit ytterligare billigare.

  2. Det finns kläder som kostar mindre än tusen kronor per plagg. Pröva till exempel att inte alltid köpa jeans från Levis, Diesel och Lee. Gå till H&M och andra butiker med egna billigare märken, deras byxor håller bra och ser bra ut, men kostar ungefär hälften så mycket som prestigemärkena. Och själv köpte jag härom dagen en alldeles utmärkt manchesterkavaj i synnerligen gott skick på Myrorna. Den kostade 60 kronor.

  3. Det finns nöjen som inte kostar något! Upplever du att du sitter inne och ruttnar för att du inte har råd med tre par byxor, sju biobesök och helst ett par utekvällar varje månad för de pengar du erhåller i det närmaste utan motprestation, kan jag rekommendera närmaste bibliotek. Deras tjänster är gratis, och det är cykelturen dit också.

  4. Inse att vi är lyckligt lottade som har råd att ge bort över tiotusen kronor i skattepengar per år till varje gymnasist i landet, för att de ska kunna hushålla något med skolmaterial och nöjen själva. Det är inte statens uppgift att se till att du och dina kamrater kan klä er i det senaste modet, se alla storfilmer på bio och köpa nya mp3-spelare tre gånger om året. Vill du unna dig mer lyx än vad det närmast villkorslösa bidraget medger, får du väl skaffa dig ett jobb.

Jag skrev även en insändare till Metro, men den var mindre spydig, och alltså inte hälften så rolig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu cashade du inte 3000 vuxenpoäng. Bra gjort.

Jag är dock fullt benägen att hålla med. Alexander R verkar vara mindre genomtänkt.

Unknown sa...

’’Som du ser så samlar jag poäng.’’

sparris sa...

Och så kan man ju faktiskt JOBBA, UNGJÄVEL.

Såsom jag gjorde fr o m sommaren innan nian och däremed hade bra med cash hela gymansiet. Kunde gå ut och köpa tio vinylplattor åt gången om jag ville. På NK.

Unknown sa...

Ungefär så, ja! (Undviker skämt om "vinylplattor" och vad de kan tänkas ha kostat =P)

Jag tyckte rent av det var mycket pengar att få hela studiemedlet när jag blev myndig. Inte för att jag lyckades göra några större investeringar för det, men inte fan kändes det klent.

 

Jag pingar till Nyligen.se |