09 september 2009

Värdelöst klickande

Internet svämmar över av så kallade tester. "Svara på tio flervalsfrågor och få en fyndigt formulerad beskrivning av din personlighetstyp/vad för människa du ska gifta dig med/vilken superhjälte du borde vara/etc." Upsala Nya Tidning vill inte vara sämre, och har gjort ett test som ska tala om vilken "nättyp" man är. Okej, kunde ju vara lite kul, tänkte jag, eftersom jag är en tämligen uppkopplad person. Redan på första frågan anar jag dock oråd.
1) Vad gör du oftast på nätet?
A) Fejsbookar, twittrar, msn:ar med mina vänner.
B) Läser nyheter och bloggar, deltar i diskussionsforum.
C) Betalar räkningar, bokar resor och köper/säljer prylar.
Okej, jag har facebook, jag har ett MSN-konto (men jag föredrar ICQ). Jag läser även ett fåtal bloggar (oftast sådana jag råkar länkas till genom någon intressant nyhet på DN:s hemsida), och jag ägnar en hel del tid åt diskussionsforum. Dessutom betalar jag självklart räkningarna på internet. Tyvärr får jag bara välja ett alternativ, och med så starkt kontrasterande alternativ är det rätt uppenbart vilka effekter vardera val kommer ha på mitt resultat. Bara det en döddsynd för ett dylikt test, eftersom man då genast börjar fundera på vad för resultat man vill ha, och försöker styra det ditåt, samtidigt som man försöker intala sig själv att man inte alls försöker styra resultatet.

Fråga tre är lika korkad den:
3) På vilka sajter har du ett medlemskonto?
A) Facebook, twitter, bilddagboken, lunarstorm, msn.
B) Vad är ett medlemskonto?
C) Jag är registrerad i några diskussionsforum.
Återigen måste jag välja ett av två lika goda alternativ. Jag har Facebook, Bilddagboken, och (hu!) Lunarstorm. Och så är jag medlem av ett gäng diskussionsforum.

Som synes ger jag inte mycket för testets frågor, och resultaten är nästan ännu värre. De gränsar till skrattretande, men av helt fel anledningar. Jag vet nu inte exakt hur många olika resultat man kan få (det teroretiskt högsta antalet är väl sisådär 3^6=729, antalet möjliga svarskombinationer), men med tanke på hur trubbiga, och korkade, frågorna är, gissar jag på att det bara finns tre. En per grovt tillyxad kategori av människa. Nedan följer de rent naivt korkade resultat jag provocerat fram genom att genomgående välja samma alternativ på alla frågor:
Alternativ 1
Du har hela ditt sociala liv på nätet. Du pratar oftare med dina vänner på nätet än via telefon. Men glöm inte bort att det kan vara trevligt att umgås på riktigt också!

Alternativ 2
Du använder nätet för att hålla dig uppdatera om nyhetsläget och omvärlden. Du deltar också gärna själv i olika nätdebatter.

Alternativ 3
Du har fattat att nätet finns och använder det till att fixa en del ärenden. Men du har inte lyckats bli beroende av internet. Det är ju skönt, men tänk på att det faktiskt finns en del roliga saker man kan göra på nätet också.
Vilka fantastiska slutsatser! Hur kom de fram till det? De måste vara någon sorts universalgenier, moderna renässansmänniskor, helt klart.

Nu vill jag ha tillbaka den kvart det tog att göra detta usla test samt skriva detta lugubert tillfredsställande blogginlägg.

Inga kommentarer:

 

Jag pingar till Nyligen.se |